Wednesday, 24 February 2016

PENGALAMAN AKU GAGAL TEST JPJ..




Assalamualaikum .. jadi persoalan kita malam ni pengalaman apa yang kau, aku dan kita boleh beli? Boleh aku jawap? kalau aku... aku rasa tiada satu pun yang boleh dibeli.. Contoh yaa.. kau niat nak sertai satu kem.. lepastu kau pun bayar lah yuran penyertaan.. dah siap kau bank in duit semua.. tiba-tiba bila tiba hari yang kau tunggu tunggu tuu.. kau demam panas.. tahap kritikal lah.. nak bangun  pun tak mampu..

Jadi boleh ke pengalaman kau dibeli? Sama lah lebih kurangnya macam kes aku.. Tapi dalam kes aku.. bayar dah.. pergi pun dah.. jadi aku ada pengalamanlah kan? cuma satu je.. samaada pengalaman aku tuu seronok dikenang atau pahit dikenang?

aku dapat pengalaman pahit..
yaa.. ingat tak aku cerita yang aku akan ambil ujian jpj dalam entry lepas2 aku.. Betullah tuu.. aku dah ambil ujian tuu.. aku dah rasa dah debaran tuu.. tapi aku ditakdirkan untuk rasa lagi debaran tuu.. ya aku kene "repeat".. ulang ujian..

mungkin adalah hikmahnya kan?? Perasaan?Mestilah aku sedih, frust menonggeng, kecewa, dan lain2.. Mungkin orang lain pernah rasa jugakkan? tapi berapa peratus manusia yg sekarang ni dah boleh bawa kereta dengan lesen yang halal, yang mulanya dia gagal kedua-dua bahagian.. haishhh malu weh.. dua-dua pula tuu.. pada yang tak tau .. ujian jpj ada dua bahagian.. satu di dalam litar dalam institut memandu dan satu lagi di jalan luar yang memang ada kereta lalu lalang..

Kalau anda gagal salah satu.. hanya perlu ulang apa yang anda gagal sahaja.. kalau gagal bahagian dalam litar/trek perlu buat rpk dan rsm sekali lagi.. kesan gagal tu weh.. macam putus cinta.. hahaha.. cakap lebih.. taklah .. tapi macam nak gila jugak lah nak terima kenyataan.. bukan senang nak terima kenyataan yang kau kene tengok dulu orang lain Berjaya.. huhuhu sedih.. sadis... tragis..

kalau aku.. mula2 aku buat ujian kat jalan raya.. then aku gagal.. lepastu rehat.. aku rehat tuu tak dapat fikir apa dah.. asyik terngiang-ngiang je apa yg jadi waktu JPJ tuu duduk sebelah aku.. macam rakaman weh... nampak pula member yang belajar sesama dah lulus ujian motor.. lagi sedih..

lepas rehat tuu.. aku buat ujian rpn dan rsm.. lepas tuu buat ujian trek.. dimulakan dengan bukit.. pertama kali side mirror kene tepat2 dengan tiang.. fuhh lega.. kedua buat side parking.. yang ni gila.. aku cuak sbb terhon sebelum aku luruskan tayar.. waktu jpj tuu turun aku cepat2 betulkan tayar.. fuhhh.. nasib aku lepas.. tapi.. bila masuk selekoh Z aku dah KO.. tahap gelabah aku tak dapat dikawal lagi..

ditambah dengan amnesia aku yang tak bertempat.. lupa pula boleh berhenti kat selekoh Z asalkan tak mati enjin.. cuma dia potong markah je.. ambikkk.. aku naik divider.. memalukan.. waktu ni kau mula nak salahkan semua benda.. aku blur2 je waktu dia suruh keluar.. lama jugak lah aku tak bergerak.. hahaha.. memang otak aku dah jem waktu tuu.. menerima dua kegagalan dalam sehari..

bayangkanlah lepas selekoh Z tinggal selekoh S je.. lepastu habis.. sikit je lagi. tapi nak buat macam mana.. dah memang tertulis jalan cerita hidup aku hari tu macam tuu.. lepastu aku pergi hantar balik tag no.. dekat kaunter..

orang yang depan aku tuu lulus.. dah dapat P ..bestnya dia.. aku jalan pergi dekat cikgu aku di kantin.. dia tanya aku lulus tak.. aku cakap tak.. dia kata yang mana.. aku kata dua2.. dia terkejut.. tapi aku diam je.. serius aku tak boleh nak senyum dah waktu tuu.. otot muka aku lemah tak berdaya... dia cakap patutnya aku berhenti...bla2.. ada yang masuk otak ada yang tak.. sorry kak.. tak dapat dikawal..tapi cikgu aku dua orang tuu tak marah pun.. Aku nak cakap "sorry".. tapi malangnya aku tak mampu..

Dalam perjalanan nak hantar member yang dah lulus JPJ motor tuu... Cikgu aku menyakat.. "Hah kejap lagi pengsan lah tuu tadi tak makan.. tadi mak awak call kata awak tuu kurang darah.." hahaha.. cikgu memandai reka cerita kan? saja nak suruh saya bercakap kan? Cikgu tak sedih ke? Saya sedih.. Sebab tuu saya senyap je.. tapi saya gagahkan jugaklah mulut ni.. saya nak cakap tahniah kat member sebelah pun tak mampu.. saya mampu conteng je notes dekat telefon ni macam budak2 yang baru dapat pensil..

Cikgu cakap jangan sedih2.. jgn putus asa.. tau je kan saya mmg dah mula rasa penat.. ermmm.. cikgu siap offer nak singgah kedai makan.. hahaha.. saya kata takpe.. saya dah biasa.. cikgu seloroh pulak "Ohh dah biasa pengsan".. Alahai cikgu lawak betollah..   Lepastu cikgu siap belanja saya cendol.. hahaha.. serius sedap.. tau kan perut saya ni dah  buat konsert.." terima kasih"..

Tau tak kesan gagal ni buat berat aku turun sekilo.. sebab sehari jugaklah aku tak makan nasi esoknya.. entahlah.. lepastu mak siap tegur lagi muka takde seri.. jadi selama ni mesti muka aku berseri-seri bak puteri.. yang paling masalah.. aku takde mood nak bercakap.. aku balik2 dari test JPJ harituu.. lepas mandi rembat basikal adik pergi ronda2 taman sebelah.. hah bestnya angin petang.. memang aku buang tebiatlah haritu.. tak pernah2 aku naik basikal petang2 ni.. sebenarnya sengaja nak pujuk hati sendiri..takpelah,tak reti bawak kereta.. at least kau johan bawak basikal.. sebelah tangan je..walaupun kereta dan basikal sangatlah berbeza.. ingat aku kisah ke waktu tuu??

Nasib baiklah tulis entry ni lepas perasaan tuu dah reda.. Kalau tidak arwahlah laptop ni dikerjakan air mataku yang bagai ombak.. ermm, tak tau nak mula macam mana nanti... Lepas keluar keputusan SPM  lah ya kelas seterusnya.. saya nak "holiday' sekejap.. hehehe.. selamat malam .. terima kasih sudi baca..

"FAILURE MEANS YOU'VE TRIED"

pesanan: kepada sesiapa yang mengalami benda yang sama iaitu gagal test JPJ .. keep going and be strong.. dan kalau korang gagal salah satu antara on the road(jln kat luar) atau trek.. korang hanya perlu ambil ujian semula untuk apa yang korang gagal..

contoh kalau korang gagal on the road shj.. ulang on the road jelah.. takde dah buat rpk rsm dengan parking2 semua yang kat dalam litar tuu..

tapi kalau gagal litar shj.. korang kene ulang test utk rpk rsm dan litar.. tak perlu buat on the road lagi..

ada paham??

sekarang aku dah lulus..alhamdulillah.. thanks kpd sesiapa yg mendoakan juga.. minggu depan boleh lah dapat lesen P rasanya..

so? aku boleh.. anda mesti boleh jugak..
yeahh!! keep going!!


21 comments:

Muhammad Ariel ShahTM said...

Cam best je pengalaman ni

Muhammad Ariel ShahTM said...

Cam best je pengalaman ni

Need Deen said...

Berapa akak bayar utk tempah semula test selepas gagal tu?

Need Deen said...
This comment has been removed by the author.
wanie mimok said...

Saya paling malas nk bt rpk rsm 😢 sya bkn jnis yg suka melontarkan suara.. selasa nanti sya akan repeat lg.. sbb gagal kat litar .. mmg xda selera makan bila gagal tu .. nangis tumbuk2 bantal mcm org putus cinta.. sbb sya pk sya org susah.. kerja pun gji mcm2 nk bayar.. mak sya marah sya sebb sya nangis.. abah plk ckp bodo la kmu nangis sbb gagal test jpj tu .. abah ngn mak tak marah pun kalau gagal.. blh cuba lagi.. mak abah cuma marah sbb kamu tu mls pergi belajar 😅fuhh abah pye bg smangat mcm tu skali.. harap2 lps ni lulus la.. doakan saya ya..

wanie mimok said...

Saya paling malas nk bt rpk rsm 😢 sya bkn jnis yg suka melontarkan suara.. selasa nanti sya akan repeat lg.. sbb gagal kat litar .. mmg xda selera makan bila gagal tu .. nangis tumbuk2 bantal mcm org putus cinta.. sbb sya pk sya org susah.. kerja pun gji mcm2 nk bayar.. mak sya marah sya sebb sya nangis.. abah plk ckp bodo la kmu nangis sbb gagal test jpj tu .. abah ngn mak tak marah pun kalau gagal.. blh cuba lagi.. mak abah cuma marah sbb kamu tu mls pergi belajar 😅fuhh abah pye bg smangat mcm tu skali.. harap2 lps ni lulus la.. doakan saya ya..

Nur Khairiah said...

@wanie mimok sabarlah yaa.. saya faham perasaan tu.. walaupun bkn guna duit kita.. kita tau susah nak cari duit tukan.. sabar ya.. buat elok2 utk next test..all the best for you

Nur Khairiah said...

@Muhammad aiel shah TM boleh tahan bestlah..hahahaaha.. yang tak best part kena bayar lagi tu

Nurul Maisarah said...

Betol tu..saya fail test jpj di jalan raya.balik rumah rasa down dia,tuhan je tahu..

Unknown said...

Akak kalau jalan raya yg moto punya sayaa gagal ...jadi mase test jpj kene buat jugaj ke rpk ngan rsm

Crush_Andrian said...

Syukur dah lulus test jpj 8/3 hari tu..da boleh ambik lesen hari ini,,hehe

wanie mimok said...

terima kasih. alhamdulillah dah lulus.. 2 bulan dah xbawa kereta ni.. huhu

zaid hamidi mahd mayedi said...

esok aku test jpj.cuak nk mmpus

zaid hamidi mahd mayedi said...

esok aku test jpj.cuak nk mmpus

Unknown said...

bw amik td tp x lpas at litar,sedih down gila2..hilng trus mood..30hb repeat blik..mnx2 lpas la..

Nurain Sya said...

aku test jpj harini 19/6 haishh. semua dah ok... jalan raya ok bukit ok tibe time 3 penjuru lupa pulak nk tuka gear. pastu ter undo 2 cm ishhh. pakcik jpj x boleh ke kasi i lulus.. btw aku happy go lucky sangat ade yg nangis aku wa5 lek wat peace je... ni mybe ak7 over confident haishh. x pe nanti make sure aku akan lulus dengan jayanya... ok.. hahaha kepada korang kalau gagal jangan nangis tau. jangan nyesal korang kene yakin yg korang boleh buat ok walaupun terpaksa repeat korang kene kuat semangat skit tau... pasti boleh buat punye laahhh.. ok

Nurain Sya said...

aku kantoi tang parking jep.. but aku rasa x down langsung. tapi aku rasa cam nak buat lagi baik nanti masa ulangan..insyaallah allah permudahkan untuk semua yg pernah fail. aku doakan korg jugak yg pernah fail ok.. korang boleh punyekk okehh🤗😬

Irsyad Muhammad said...

Manja gila

axy axy said...

Klau fail jpj time litar tu kne ulang RPK balik ke?? Yg tgk air batteri, bonet, plat nmber smue tu?? SOMEONE PLS REPLY. SAYA TEST ESOK AND CIKGU SYE TK BGI TAU PUN KNE ULANG KE TAK

zaid hamidi mahd mayedi said...

kena ulang balik

Faris Viruz said...

Fuh besok aku ada jpj pastu baca pulak blog ni.. tak tau lah knp asal kat jalan raya je aku cepat gelabah dan selalu mati enjin.. cikgu aku pun bising je time mati enjin tu kat semua simpang. .. . dia bagi 2 minggu gap sebelum jpj .. dalam 2 minggu tu jugak aku tak leh tido dengan lena , makan x kenyang , x de mood. . . selalu terpikir bende ni ... daaaaann besok adalah JPJ gg aduh :'(